maak er een
mooie dag van

Over ons

Welkom op deze pagina.

Sinds 2003 staan wij, Piet en Teunis Speksnijder, samen aan het roer van Speksnijder Mode. Het is mooi dat wij als vader en zoon, het familiebedrijf, dat al meer dan 75 jaar bestaat, weer mogen voortzetten. We hebben het bedrijf zien ontwikkelen naar de 3 prachtige modewinkels zoals u ze -wellicht- al kent. We nodigen u van harte uit in één van onze winkels en doen er alles aan om het u naar de zin te maken! Alle aandacht is voor u, want aandacht voelt beter.

Heeft u een vraag? Mail ons persoonlijk:

Piet Speksnijder
piet@speksnijder.nl

Teunis Speksnijder
teunis@speksnijder.nl

Hoe zien wij ons vak.

Wellicht leuk voor u om te lezen, hoe wij ons vak zien. Dit interview met Teunis Speksnijder stond laats in het zakelijk magazine 'Bedrijvig'. 'Verkopen is een vak'/aandacht voelt beter!

BERGAMBACHT – Korte lijnen en open deuren; bij Speksnijder Mode kunnen medewerkers gewoon binnenstappen bij de directie als ze een vraag hebben.

Het gaat er vaak informeel aan toe. "Alleen als ik niet gestoord wil worden, doe ik de deur dicht”, zegt Teunis Speksnijder, de jongste directeur van het familiebedrijf uit Bergambacht. In de kantoorruimte vlak om de hoek zetelt zijn vader Piet, de andere leidinggevende in de zaak. ,Dagelijks hebben we contact en dan lopen we even bij elkaar binnen”, lacht Teunis Speksnijder. "Maar we zitten elkaar niet op de huid. We hebben beiden een eigen rol. Ik houd me vooral bezig met inkoop, verkoop en marketing . Mijn vader vult de overige onderdelen in.'' Twaalf jaar geleden trad Teunis Speksnijder toe tot het familiebedrijf. Nadat zijn oom Dick met pensioen ging, werd hij in 2005 opgenomen in de directie. Toch was dat niet het gevolg van een vaste planning. "Ik wilde eerst weten of ik het wel leuk vond. Ik kende het bedrijf uiteraard vanwege beursbezoeken, vakantiebaantjes en tijdelijke werkzaamheden. Je kan het vergelijken met de klusjes van de jongste bediende. Toen ik m'n havo-diploma behaalde aan de Driestar in Gouda was het beslist geen uitgemaakte zaak dat ik in Bergambacht aan de slag zou gaan. Ik vervolgde mijn opleiding aan de HEAO in Rotterdam. Tijdens een banenbeurs in Utrecht kwam ik in contact met een ondernemer uit Haarlem, die me interim werk aanbood op het administratieve vlak. Daar was ik wel voor te porren, want ik wil graag overal in de keuken kijken. Ik heb daar ruim twee jaar met plezier gewerkt.”

Filiaalchef

Daarna lonkte toch de modeketen van het familiebedrijf. Bovendien was de inbreng van ‘een jonge Speksnijder’ gewenst vanwege de wankele gezondheid van zijn oom. “Ik mocht me gaan bewijzen als filiaalchef in de vestiging in Kampen. En zo groei je langzaam mee. Je legt contacten en gaat netwerken. Zo draai je ongemerkt het modewereldje binnen en maak je tegelijkertijd de bedrijfscultuur eigen. Dat laatste was voor mij het makkelijkst, want bij Speksnijder zijn verantwoordelijkheid en loyaliteit de sleutelwoorden. Daarbij heb ik inmiddels enige structuur aangebracht. Medewerkers krijgen aan de ene kant ruimte om zich te ontwikkelen en zelfstandig beslissingen te nemen, maar aan de andere kant weten ze ook bij wie ze moeten zijn als er een probleem is. Dat geeft duidelijkheid.” Speksnijder jr. leerde ook het belang van het menselijk kapitaal kennen: de medewerkers. "Zij zijn de pijlers van het bedrijf. Iedereen is belangrijk! Wij investeren ook in hun opleiding. Als je hier werkt, ga je op onze kosten verplicht enkele dagen naar school om het diploma mode-adviseur te halen. En wie een leidinggevende rol ambieert, zal zich moeten bekwamen tot mode-manager. Verkopen is een vak op zich en daarbij hoort dus onderricht. We weten dan ook dat de klant kan rekenen op een gedegen advies. We beschikken over drie fraaie zaken met eigentijdse mode voor dames en heren. Met aandacht helpen wij onze klanten te juiste keuze te maken in onze winkels en daar is gedegen kennis voor nodig. Dat is onze ogen de kracht van Speksnijder; winkelen is bij ons een beleving.”

Reputatie

Het winnen van het vertrouwen van de consument is de kern van het concept. Speksnijder is in deze rol al jaren een onderneming met een landelijke reputatie. Teunis Speksnijder maakt veelvuldig reclame via dag- en weekbladen, magazines en de website Speksnijder.nl, daarbij wordt ook veelvuldig social media ingezet, zoals Facebook, Pinterest, Instagram of LinkedIn. "Je moet voortdurend zichtbaar zijn. De wereld verandert in een snel tempo. Je kan niet achterover leunen. Dat stilzitten zit overigens niet in ons bloed. Het combineren van moderne communicatiemiddelen via internet en persoonlijke aandacht ter plekke is volgens onze visie het middel om klanten te trekken. Daarom zien we nog niets in een webshop. Daar heb je geen gevoel bij. Het gaat juist om fysiek contact en inleving. En die eigenschappen zitten niet in een apparaat.” Het spreekt daarom voor zich dat Speksnijder niet uitgaat van de waan van de dag. Teunis hamert juist op een consistente aanpak, waarin de wensen van de klant centraal staan. "Wij doen niet mee aan hypes of regelmatige uitverkoop. Daarmee haal je feitelijk je eigen concept onderuit. Wel spelen we geregeld in op thema's. Zo hebben we bijvoorbeeld eens reisboeken neergelegd en worden er steeds wisselende home-decoraties geplaatst om de afdelingen te accentueren. Dat werd gewaardeerd, ook al waren dat slechts aanvullingen op nieuwe collecties. De juiste modepresentaties in onze winkels zijn uiterst belangrijk, de klant ziet graag totaalplaatjes wat help bij het maken van de juiste keuze.

Winkelhof

Speksnijder voelt zich sterk verbonden met het koopcentrum in Bergambacht. Teunis is bestuurslid en penningmeester van de winkeliersvereniging. "Je merkt het clubgevoel bij de ruim 50 gepassioneerde ondernemers. Iedereen telt mee in Winkelhof Bergambacht. Dat stralen we ook uit. We willen graag een leuke boterham verdienen en daarom zijn gezamenlijke acties prima momenten om die saamhorigheid te tonen aan een breed publiek. Het is daarom zaak om dit centrum ook in de toekomst levensvatbaar te houden. Daar gaan we voor.”